نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب


حفر چاه برای امور مختلف برای بیشتر سازه ها ضروری است اما مهمترین نوع چاه، چاه فاضلاب است. این نوع چاه ها بسته به چند عامل مهم به عمق های متفاوت حفر می شوند. با نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب برای سازه های مختلف بیشتر آشنا می شویم.

انواع چاه

شاید شما تنها با چاه فاضلاب و چاه آب آشنایی داشته باشید اما برای هر نوع سازه می توان چاه های مختلفی با عمق های متفاوت حفر نمود که وجود آنها برای این سازه ها بسیار ضروری هستند. چاه ارت سازه که برای کاهش و از بین بردن ولتاژ مورد استفاده است و یا حفر چاه برای تهویه هوا در تونل های مترو نیز مانند چاه فاضلاب و چاه آب بسیار ضروری هستند. اما چگونه می توان نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب را برای هر سازه معین نمود؟ عوامل زیادی بر قیمت حفر چاه تاثیر دارد که به معرفی این عامل می پردازیم.

نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب

امروزه از دستگاه های بسیار مدرن و پیشرفته ای برای حفر چاه استفاده می شود. این دستگاه ها سرعت کار و روند انجام آن را تسهیل می نمایند و دیگر نیاز به نیروی کار زیاد و زمان طولانی برای حفر چاه وجود ندارد. همین عوامل باعث می شود تا نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب کمتر شده و مالک سازه بودجه کمتری برای این کار در نظر بگیرد. اما استفاده از همین دستگاه ها نیز هزینه های زیادی را بر گردن مالک سازه ها می گذارد و چند عامل مهم باعث می شود تا هزینه کندن چاه فاضلاب افزایش یابد.

عوامل موثر بر قیمت کندن چاه فاضلاب و نحوه محاسبه متراژ چاه

شاید از مهمترین عواملی که بر قیمت کندن چاپ تاثیر مستقیم دارد نوع و جنس زمین در محل مورد نظر باشد. بیشتر زمین ها به دو صورت دسته بندی می شوند. زمین های شنی و غیر شنی این دو دسته را تشکیل می دهند. حفر چاه در هر کدام از این زمین ها به روش خاصی و با متراز معینی انجام می شود. نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب در زمین های شنی به دلیل سرعت پرشدن چاه در مدت زمان طولانی تری انجام می شود  با زمین های غیر شنی متفاوت است.

معمولا برای سازه هایی که در زمین های شنی قرار دارند حفر چاه با متراژ کمتری انجام می شود. این نوع زمین ها قابلیت جذب رطوبت و آب بیشتری داشته و سرعت پر شدن در آنها بسیار کم است. علاوه بر آن در زمین های شنی نیاز به تخلیه چاپ کمتر بوده و از این بابت نیز هزینه کمتری پرداخت می شود.

نوع زمین و تاثیر بر قیمت حفر چاه

زمین های غیر شنی نیز خود به انواع مختلف سنگی و صخره ای و یا رسی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این نوع زمین ها نیاز به دستگاه های مخصوص برای حفر چاه دارند. نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب در زمین های غیر شنی نیز بسته به نوع زمین متفاوت است. معمولا در زمین های سنگی به دلیل استفاده از چکش های تخریب و کمپرسورهای بادی هزینه های بیشتر و زمان کندن چاپ نیز افزایش می یابد.

نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب با انباره

هر چاپ فاضلاب علاوه بر خود چاه دارای قسمت های دیگری به نام انباره است. این انباره ها وظیفه ذخیره پساب ها را بر عهده دارند. اما متراژ این انباره ها و تعداد آنها نیز خود نیاز به محاسبه دارد و نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب و این انباره ها در زمین های مختلف متفاوت است. برای محاسبه متراژ و تعداد انباره ها و همچنین عمق چاه علاوه بر جنس زمین باید به چند فاکتور مهم دیگر نیز توجه نمود.

ارتفاع سازه و تعداد واحدهای مسکونی در هر سازه و تاثیر بر عمق چاه فاضلاب

در هر سازه بسته به ارتفاع آن و تعداد واحدهای مسکونی که در آن ساخته می شود تعداد ساکنین آن نیز تغییر می نماید. به همین دلیل مقدار فاضلاب تولید شده توسط هر فرد نیز بر نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب تاثیر می گذارد. بیشتر سازه ها با تعداد ساکنین بیشتر و تعداد مهمانان بیشتر نیاز به چاه فاضلاب با عمق بیشتر و تعداد انباره های بیشتر دارد.

کندن این نوع چاه ها نیز با قیمت بیشتر انجام می شود. علاوه بر این موارد تعداد ماه های سال و عمر هر چاه نیز بر نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب تاثیر زیادی می گذارد. در ماه های مختلف سال مقدار تولید فاضلاب متفاوت بوده و به همین دلیل متخصصین برای تعیین و نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب به این مورد نیز توجه می نمایند.

طراحی چاه و تعیین محل حفر چاه توسط متخصصین

برای هر چاه فاضلاب باید یک چاپ جذبی نیز حفر نمود. این چاپ نیز وظیفه جذب آب های سطحی نظیر آب باران را در طی سال بر عهده دارد. مقدار رسوب مواد جامد در چاه های فاضلاب نیز در طی یک دوره چندین ساله ها که معمولا حدود ۱۵ سال برای هر چاه در نظر گرفته می شود نیز بر نحوه محاسبه متراژ و قیمت کندن چاه فاضلاب تاثیر می گذارد. عمق چاه جذبی در طول عمر آن به دلیل رسوب مواد جامد کمتر می شود به همین دلیل در صورتی که نیاز به تخلیه چاه در یک سازه وجود داشته باشد باید حتما لایروبی نیز برای آن انجام شود تا دوره مصرف چاه افزایش یابد.

توجه نمایید که برای حفر چاپ نیاز است که محل کندن آن توسط متخصصین انجام شود. دور بودن از دیوارها و ستون های سازه و عدم ورود به زمین های کشاورزی نیز از نکات مهم در زمان حفر چاه فاضلاب است. در بیشتر سازه ها حفر چاه در محل های باز و کمی دورتر از محل سازه ها صورت می گیرد تا هیچ گونه خطری جان ساکنان این سازه ها را تهدید ننماید. توجه نمایید که نصب طوقه، گلدانی، کول گذاری و حمل خاک چاه نیز بر هزینه های کندن چاه اضافه می شود.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *